Roodkapje was een blondje met een sexy hoofddoekje

Er was eens een klein meisje dat altijd een rood kapje op haar hoofd droeg. Zij had die van haar oma gekregen. Vandaar dat haar naam ook ‘Roodkapje’ was.

Mijn oma droeg vroeger altijd een hoofddoek als ze de deur uit ging. Altijd mooi passend bij haar bloemetjesjurk. Toch was mijn oma geen moslima. Ze droeg het om haar hoofd warm te houden (ze had er ook eentje van doorzichtig plastic, voor als het regende). Ze droeg het zeker niet uit religieuze overtuiging, want daarvoor vloekte ze te veel. Ja, katholieke vrouwen waren vroeger verplicht hoofdbedekking te dragen tijdens het bidden in de kerk, want dat gebood Paulus blijkbaar (ik weet niets over de katholieke kerk, maar Wikipedia wees me in deze richting…) in zijn eerste brief aan deKorintiërs (11, vers 5 en 6). Hieronder het bewuste citaat:

5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

 

Mijn lieve oma droeg haar hoofddoekjes gewoon omdat ze het mooi vond en omdat ze het gewend was. Waarschijnlijk omdat het in haar jongere jaren (de jaren 40 en 50) gewoon in de mode was (ongetwijfeld een voortvloeisel uit het bovenstaande gebod). En waarschijnlijk liet Oma in haar jeugd menig mannenhart sneller slaan met haar prachtige ogen onder die toen modieuze hoofddoek.

Als ik zelf bejaard ben, draag ik waarschijnlijk ook nog steeds dezelfde soort broeken, overhemden, onderbroeken, sokken en jassen als ik nu draag. Mijn kleinkinderen zullen mij erg ouderwets vinden. Op een gegeven moment ga je gewoon niet meer met al die gekke
modegrillen mee. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Het zou me trouwens niets verbazen als de hoofddoek weer helemaal terug komt. Wilder’s idee voor belasting op hoofddoekjes kon dit nog wel eens versnellen, want verbod maakt opstandig: de hoofddoek wordt dan helemaal hot.

Ach, en de hoofddoek is toch een stukje Germaanse volklore dat niet is weg te slaan uit onze cultuur? Roodkapje droeg er immers ook eentje. Roodkapje was eigenlijk een symbool voor reinheid en zuiverheid. Ze was oorspronkelijk kennelijk blond. Een “lady in red” dus in zekere zin. En die wolf zag die lekkere blonde met die sexy hoofddoek wel zitten.

Geef een reactie

