Dat is wat ik de laatste tijd veel hoor tussen de televisieprogramma’s door: “Wat mannen willen”. Klaarblijkelijk willen mannen zalfjes en smeerseltjes om te voorkomen dat hun gezichtshuidjes uitdrogen. Ja, vast. We heten namelijk niet allemaal Umberto Eco over wie mijn eigen vrouw zegt dat hij er erg goed uit ziet en dat ze duidelijk kan zien dat hij zijn gezicht goed verzorgt. Een andere favoriet in de lijst van knappe mannen van mijn vrouw is Pierce Brosnan die naast Brits geheimagent nu ook verzorgde man speelt voor Loreal. Verrader!

Als je het mij vraagt willen de meeste mannen vanuit zich zelf helemaal geen antirimpelcremepjes en vochtinbrengende zalfjes. Bovendien zijn we al genoeg tijd kwijt met het gladscheren van onze ruige smoelen. Ikzelf scheer me 2 of hooguit 3 keer in de week (in de vakanties nog minder vaak), omdat ik geen zin heb om dat elke dag te doen. Dat gekras met die messen over je gezicht lijkt mij verder ook niet heel bevordelijk voor de conditie van je huid. En dat haar dat groeit daar toch met een reden? Bescherming van de huid misschien?

Nee baarden zijn vies en ze kriebelen, vinden de meeste vrouwen (die van mij vindt dat ook). Vele mannen scheren zich dan ook om het zachte, verzorgde huidje van de vrouwen met wie ze het bed delen te beschermen (lees: om de kans op seks te vergroten). De andere reden waarom wij onze stoere kinnen scheren is als we strak in het pak moeten voor zoiets als een bruiloft, begravenis of sollicitatiegesprek.

Dus regelmatig mishandelen de mannen hun gezichten met aggresieve scheergels en vieze scheermesjes. Ja, eigenlijk moet je een scheermesje maar 1 keer gebruiken, maar daarvoor zijn ze vaak net weer te duur dus we gebruiken ze vaker. Meneer Gilette heeft dat heel goed begrepen: maak een produkt dat wordt verbruikt en weggegooid, zodat we er veel van kunnen verkopen. Na 3 keer scheren zijn ze bot, dus ik gooi elke week een paar gram staal in de vuilnisbak. Ik scheer dus met tegenzin, maar onder al die maatschappelijke druk doe ik het toch maar, en intussen gelooft de hele wereld dat het iets is wat mannen willen. En een verdere stap naar de versofting van ons ooit stoere imago is dan de druk op mannen om huidverzorgende middeltjes te gaan consumeren. Want, dat is wat moderne mannen willen. En het ellendige is dat we het door al dat scheren ook nog nodig hebben ook.

Ach, Loreal en Nivea zijn niet de enigen die appelleren aan wat mannen zouden willen. Heineken denkt ook te weten wat mannen willen. Kijk maar eens naar het filmpje hieronder.

Tja, de commercie heeft ons in de greep. We worden met zijn allen dagelijks gebrainwashed en weten eigenlijk helemaal niet meer zo zeker wat we willen. Ik beweer niet dat ik geheel ongevoelig ben voor wat de commercie zoal op ons projecteert, maar ik probeer wel kritisch te blijven. Ik vrees echter dat de Goedheiligman mij dit jaar een tube hele dure dagcreme voor mannen kado gaat doen en dat hij in zijn grote boek gaat bijhouden of ik het braaf gebruik. Zucht.

Powered by ScribeFire.

