Realtime Tao

Ken je het woord “realtime”? Helemaal van deze tijd, dat woord. Misschien denk jij bij dit woord ook aan snelheid en nú gebeurende dingen. Het bestaat uit twee delen: real en time. Los van elkaar weet iedereen wat de woordjes betekenen. Bij real denk ik zelf aan echt en waar, en bij time denk ik aan tijd. Waarachtige, echte tijd. Dingen die in echte tijd gebeuren, gebeuren echt én keurig op tijd. Snel is dan maar een relatief begrip die je er zelf aan toevoegt. De belofte dat het binnen de verwachte tijd gebeurt is de kale betekenis. Een duidelijk geval van Yang.

Dan is er ook een Yin-kant. Dat moet, want anders is er geen balans en vallen we om. Ik zie drie mogelijkheden: valse tijd, echt tijdgebrek en vals tijdgebrek.

valse tijd:
Dingen die in valse tijd gebeuren, gebeuren niet echt of op oneerlijke wijze, maar wel keurig op tijd. Ik kom dan uit op tijdig bedrog.

echt tijdgebrek:
De tegenhanger van tijd is tijdloosheid, tijdgebrek. Dan krijg je dat dingen echt niet op tijd, of echt nooit gebeuren. Er is wel een belofte, maar geen tijd, dus gebeurt er echt niks. Dan kom je dus al net zo bedrogen uit: valse beloftes.

vals tijdgebrek:
De combinatie levert vast niks beters op. Het gebrek aan tijd is dan gebaseerd op een leugen. Er wordt een smoes verzonnen om iets niet te hoeven doen. Iets dat niet gebeurt onder het mom van vals tijdgebrek zou prima kunnen gebeuren binnen redelijke tijd, maar er zijn andere belangen die verzwegen worden, verschuilend achter een te volle agenda. druk druk druk!

Heel duister dus die Yin-kant van realtime. We moeten er blijkbaar mee leven, want anders kan de Yang-kant niet bestaan. De Yang-kant stellen we erg op prijs, want de dingen gebeuren wis en waarachtig op tijd. Maar hoe zit het dan met de uitdrukking: eerlijk duurt het langst? Ach, als het maar binnen afzienbare tijd echt gebeurt, vind ik het allemaal nog heel Yang.

Powered by ScribeFire.

7 comments

  1. Graag en een aantal keren gelezen om jouw redenering te kunnen volgen.
    Je hebt het over yin en yang
    Wel leuk
    Wat in mij opkomt….

    Er is naast yin en yang nog een derde hoedanigheid die zich ‘manifesteert’ en die jij helemaal niet benoemd.
    Dat wordt ook wel Sattva genoemd. Zou je gelijk kunnen stellen aan Tao. (maar daar ben ik voorzichtig mee)
    Die energiekwaliteit manifesteert zich als yin en yang in volmaakt evenwicht zijn
    Dat zou je ‘waarachtigheid’ kunnen noemen.

    Zowel yin als yang zijn bewegingen, schommelingen in energie, in de tijd
    Yang is uitzettend van aard en Yin is een samentrekkende energie

    Dat kun je ook zien in het ritme van de seizoenen
    in de winter gaan we naar binnen en wordt de yinkwaliteit steeds groter, wordt het donkerder
    in de zomer zijn we meer naar buiten gericht en wordt de yangkwaliteit groter wordt het lichter

    eerlijkheid duurt het langst.
    klopt omdat eerlijkheid evenwicht is.
    al het andere zijn schommelingen
    oftewel met het gewicht naar yin of naar yang
    eerlijk is eerlijk
    eerlijk is sattva
    daar is geen spelt tussen te krijgen
    er bestaat niet een beetje eerlijk of veel eerlijkheid

    Het gevoel van gebrek aan tijd hebben, is gebaseerd op een leugen is onecht en ingegeven vanuit het ego
    Als ik meer tijd had zou ik dit enz.

    De uitingsvorm van druk druk druk is yang met het gevolg dat het hoofd helemaal vol is.
    Interessant is het dan…..
    is het hoofd vol door piekeren dan is dat yin
    is het hoofd warrig en druk dan is dat yang

    En of ‘het’ idee van realtime te vatten is in yin en yang op de manier zoals jij hierboven beschrijft……
    wie zal het zeggen….

    hartelijke groet

    1. svara, dankjewel voor je uitgebreide en interessante reactie. ik zie dat jij meer verstand hebt van yin en yang dan ik. 🙂

      ik hou ervan om met de betekenis van woorden te spelen. ik speelde al een tijdje met het woordje realtime in mijn hoofd. het danste daar wat rond tussen mijn andere drukke en warrige gedachten. nu is het uit mijn hoofd en staat het hier op de mijn blog.

      toegegeven, ik weet heel erg weinig over tao of yin en yang. wel krijg ik er af en toe iets over mee bij de yogalessen die ik volg. Tao associeer ik met hele oude chinese filosofie. ik heb me er nooit in verdiept, maar heb altijd gedacht dat tao over “het geheel” van alles gaat. Alles is nodig voor het totale evenwicht.
      Bij yoga hoor ik vaak iets over maan en zon. De maan ontrekt energie, koelt af: yin. De zon geeft energie, warmt op: Yang. Zo ben ik, heel westers eigenlijk, yin en yang gelijk gaan stellen aan min en plus, schaduw en licht.

      Uit jouw woorden maak ik op dat er meer is tussen yin en yang. Ik moest er maar eens wat meer over gaan lezen. Erg interessant allemaal 🙂

  2. Dag Mark,
    Ja, het is boeiende materie.
    Leuk dat je interesse via de yoga is gewekt. Zo ook bij mij.
    Welke vorm yoga doe je? En doe je dat al lang?
    Hartelijke groet
    svara

  3. Als je ook geïnteresseerd bent in diepgang van de yogafilosofie en meditatie zou je je kunnen verdiepen in Raja Yoga.
    Ik weet niet waar je woont, of die mogelijkheid bij jou in de buurt is.
    Raja yoga is de meest volledige yoga.
    Hatha yoga is daar een onderdeel van.
    Hartelijke groet
    svara

Geef een reactie

