Zonder eten naar bed

Op de radio hoorde ik vanochtend een spotje over kindermishandeling. Hierin hoor je twee kinderen met elkaar praten en eentje verzucht: “ik moest gisteren alweer zonder eten naar bed”. De strekking van het spotje is dat we signalen die duiden op kindermishandeling, moeten melden. Absoluut belangrijk. Wat mij betreft is dat burgerplicht nummer 1. Alleen vind ik het voorbeeldsignaal van dit spotje wel erg ongelukkig gekozen. Deze vind ik namelijk helemaal niet zo duidelijk. Dan moet je ook andere indicatoren meenemen, zoals: , hoor ik dit kind dit vaker zeggen?, is het kind erg mager?, ziet het kind er ongezond uit?

Wij gebruiken de strafmaatregel “naar bed sturen” ook wel eens voor onze kinderen. Die straf wordt typisch uitgedeeld tijdens het avondmaal. Het betroffen kindje is sowieso al moe van een lange schooldag en nogal vervelend. De oortjes zitten dan ook nog eens vol stopverf, dus de luisterfunctie is ook behoorlijk gestoord. En omdat ze familie van mij zijn, liggen ze op dat soort momenten graag zo dwars als een dwarse keutel. In zulke situaties dreigen we nog wel eens met de naar-bed-straf als regeltjes die duidelijk met hen zijn afgesproken, met stampende voetjes worden getreden. Netjes op je beurt wachten en netjes vragen vinden wij aan tafel bijvoorbeeld erg belangrijk. “Als ik iemand nog één keer ‘ik wil’ hoor gillen, kan die naar z’n bed gaan”, zegt papa of mama op gegeven moment dan. We zeggen dan duidelijk wat we zullen doen, en moeten dan ook echt doen wat we zeggen.

Als ze pech hebben liggen ze dan dus zonder dat ze hun bordje leeg hebben gegeten in hun bed. Het komt gelukkig weinig voor en meestal moeten ze het alleen zonder toetje stellen. Naarmate de schoolvakanties dichterbij komen, of naarmate de aankomst van Sinterklaas dichterbij komt, worden de kinderen wel wat minder handelbaar. Dat is heel normaal en dan is vaste routine en duidelijkheid extra belangrijk. Juist dan zijn we als ouders scherper op de dingen die we met hen afspreken. Dan kan het dus wat vaker voorkomen dat we een recalcitrant kindje naar bed bonjouren.

Om even op dat radiospotje terug te komen: ik ben het helemaal eens met de essentie. Ik ben ook blij dat er zoveel aandacht wordt besteed aan kindermishandeling. Alleen het voorbeeldsignaal “alweer zonder eten naar bed” vind ik een beetje vreemd gekozen. Ik hoop dat potentiële melders hun nuchtere verstand blijven gebruiken en pas melding doen als ze zeker denken te weten dat het om structurele ontzegging van basisbehoeften gaat. Eten is zo’n basisbehoefte. En dan drijft toch ook nog de volgende verveldende vraag bij me naar boven: Is er dan ook sprake van kindermishandeling bij kinderen die obesitas hebben vanwege het voorzien in overmatig veel ongezonde voeding en het onvoldoende stimuleren van lichaamsbeweging door hun ouders? 

2 comments

  1. een hele goeie vraag, mijn antwoord is al jaren duidelijk,

    Agenten die door de hoofdcommissaris worden ontslagen omdat de dief vele malen te snel is te voet voor dikke diender, ik zal ze op hun rechten wijzen maar ik denk vooral mee met de hoofdcommissaris.

    Het is mijn afwijking, politici, landbestuuurders die niet doorhebben dat een boef als Poetin wel zichzelf in de hand heeft en oa daarmee scoort, denken niet goed na.

    Er was een bondcoach voor het nederlandse dames profwielrennen, die heeft zich onmogelijk gemaakt door zijn duidelijke antwoord, dus ik ben wel voorzichtig. Er zijn natuurlijk gevallen die zijn aangeboren en waar een individu niks aan kan doen, daarom ben ik voorzichtig met globale veroordelingen.

    Maar er bestaan te veel verwijtbare -om het woord mishandeling te vermijden-, situaties, kinderen van wie het gebit vroegtijdig uiteenvalt, voordat ze vijf zijn door het suikergebruik en gebrek aan verzorging, dit komt heel veel voor in een derde wereld land.

    In de Verenigde Staten zijn er wedstrijden presentatie van scholen. Veel dans en gymnastiek en acrobatiek met slogans enzo. Daarbij gooien stoere jongens traditioneel mooie meiden omhoog en vangen ze weer op. Het is erg treurig om te zien dat dat elk jaar steeds moeilijker wordt.

    1. Het is een vraag die in ieder geval erg gevoelig ligt. Voor al dit soort beoordelingen moet je altijd ook de context en historie meenemen. Mensen zijn zo snel geneigd om van grote schande te spreken terwijl ze niet over alle informatie beschikken. Dat is gewoon heel menselijk. Ik betrap mezelf er ook wel eens op.

Geef een reactie

