Opleggerkonten beter benut

Hou in het verkeer rekening met harde windstoten, zei de anwb-er op de radio. Dus netjes de handen op 10 voor 2, vervolgde de man. Ik heb mijn handen tijdens het autorijden het liefst op 10 voor half 8. Af en toe schuiven mijn handen over het stuur naar boven, richting kwart over 9 als ze elkaars nabijheid even niet meer zo goed kunnen verdragen. Of omdat ze gewoon even verzet willen worden. Een beetje vergelijkbaar met de trucker die, omdat hij al ruim 10 minuten tegen dezelfde achterkant van een andere oplegger zit te kijken, in haalt. 

Truckers halen elkaar niet in omdat ze te langzaam gaan en ook niet omdat ze haast hebben. Ze hebben gewoon even een verzetje nodig. Ik kan me dat heel goed voorstellen. Op een gegeven moment ben je echt wel uitgegeken op de kont van je voorligger. Wat dat betreft worden de konten van opleggers totaal verkeerd benut. Die konten worden immers het meest bekeken door andere truckers. Daar zou je toch iets mee moeten kunnen doen om te voorkomen dat ze willen inhalen?  

Een eerste mogelijkheid is ervoor te zoren dat die kont waar hij naar zit te kijken, interessant blijft. Dus moet die kont er niet steeds hetzelfde uit blijven zien. Er moeten dus wisselende beelden en teksten op komen te staan. Geen bewegende beelden, want die leiden weer teveel af, maar beelden die elkaar om de zoveel minuten vervangen. En de informatie die erop komt te staan moet nuttig zijn voor de trucker die het leest. Bijvoorbeeld rond lunchtijd: “eerstvolgende restaurant op jouw route is bij afrit 38, 10 minuten rijden”. Geen teletekst, maar konttekst.

Een andere mogelijkheid is om aan de voorkant van iedere truck een camera te plaatsen waarvan de beelden op de kont van de oplegger komen te staan. Zo kan de trucker die naar die kont kijkt zien of het de moeite waard is om in te halen. Hierbij ontstaat een tunneleffect. Als er een hele sliert truckers achter elkaar rijdt, kan ook de achterste zien wat de voorste trucker ziet, want al die beelden worden van de voorste camera naar de achterste kont gestuurd. Dan hoeven ze dus ook nooit meer in te halen. Warempel, dat is gewoon het beste idee van Nederland! Ik schrijf me met deze uitvinding meteen in πŸ˜‰ 

12 comments

  1. alsof er al niet genoeg informatie op de weg te zien is
    als je dan toch die vrachtbibsjes wilt exploiteren waarom dan geen
    facebook achtige foto’s en belevenissen die iets vertellen over de onbekende
    Chauffeur?
    Het wordt immers tijd dat de autowegen wat minder anoniem worden:)

  2. Mijn like is voor de beleefdheid want ik vind alle ideeΓ«n waardeloos.
    Niet inhalen, dat gun je niemand. Ik reed vanmiddag langs een auto die veever vervoerde, dan ga ik heus niet lopen uitzoeken wat er in die auto zit, gewoon inhalen die hap.

    1. Ik ben de laatste die beweert dat vrachtwagens niet mogen inhalen. Echter, als ze het doen kunnen ze wel voor veel irritatie bij andere weggebruikers zorgen, waardoor files en onveilige situaties ontstaan. Dus dan mag je verwachten dat ze met beleid inhalen. Als het rustig is op de weg, kunnen ze gerust lekker gaan inhalen. Als het druk is, dan vind ik dat ze alleen inhalen als het echt nodig is. En als we door middel van het weghalen van eentonigheid (steeds die zelfde kont voor je neus) daar de zaken voor een truck-chauffeur een beetje leuker kunnen maken zodat het netto veiliger wordt op onze snelwegen, dan is dat toch mooi?

Geef een reactie

