Sascha de Boer versus Lange Frans

Wat hebben onze NOS nieuwslezer Sascha de Boer en rapper Lange Frans met elkaar te maken? Op dit moment nog niks, maar als het aan mij ligt gaat Sascha in logopedische therapie bij die lange rapper. Misschien moet hij haar leren rappen in straattaal. Misschien dat ze dan dat afschuwelijke, Gooise erretje kwijtraakt.

De Nederlandse R hoort namelijk fatsoenlijk te rollen, vind ik. Mensen die de R stevig kunnen laten rollen genieten meteen mijn respect, net als mensen met en stevige handdruk. Net zomin als ik hou van een klef en slap handdrukje, hou ik ook niet van een klef en slap uitgerold erretje. Het toppunt is nog wel dat de mensen die die slappe R bezigen de R meestal op twee manieren uitspreken. Een prachtig woord als “rabarber” begint dan met een soort Franse, achterin-de-keel-R en heeft twee slappe erren.ย Getverrrrr.

Sascha de Boer – die overigens een geheimzinnig glimlachje heeft waar de Mona Lisa een puntje aan kan zuigen – beheerst de moderne, slappe R als geen ander. Alhoewel, “beheersing” is hier een slechte keuze. Het is eerder een gebrek aan beheersing. Slap gedoe is het gewoon. Ik erger me al sinds Kinderen-voor-Kinderen aan de slappe R en had eigenlijk alle hoop op verbetering opgegeven. Mijn eigen kinderen slap-erren vreselijk mee en ik corrigeer ze nauwelijks nog. Zelf hou ik wel moedig stand en blijf daadkrachtig rollen (en ik geef een stevige vijf).

En dan komt er ineens hoop uit een onverwachte hoek: de Nederlandse rapmuziek. Ik ben geen uitgesproken fan van de Nederlandse rapmuziek, maar hun erren zijn echt fenomenaal. En je hoort de jeugd deze nieuwe strakke erren overnemen. Daarom stel ik voor dat Sascha leert rappen. Of zullen we gewoon Lange Frans nieuwslezer maken? Ik zou het heel verrrrfgissont vinden.

21 comments

  1. Helemaal mee eens! Wat dacht je dan van: rabarberbarbarabarbarbarenbarbarbier, als je dat niet kunt uitspreken met een prachtige r blijft er van dat woord niks over!

  2. Wat me vooral opviel was gisteravond het onophoudelijk getetter van Sacha de Boer, die de woordvoerder van de NS geen moment liet uitpraten.
    Onbeschoft vond ik het, ik heb vroeger geleerd altijd netjes de ander uit te laten praten voor je zelf weer begint…

  3. De optie van Aad vind ik interessant, stel dat maar eens voor, Mark ๐Ÿ˜‰

    Zelf heb ik geen Gooise R – verre van dat! – maar dat ding wil bij mij gewoon niet rollen, echt niet. Ben net een spinnende kat en ik kan er echt niets aan doen. Ook een zachte G. Maar misschien heeft dat met elkaar te maken.

    1. Ik werk veel samen met zuiderlingen. Als rasechte Groninger kan ik ze soms moeilijk verstaan hoor. En als ze hun dialect met elkaar spreken kan ik er helemaal geen touw meer aan vastknopen. Maardat is dus gewoon een dialect. Niks mis mee ๐Ÿ™‚ Wat sascha spreekt is een uit de hand gelopen modegril

      1. Praat ze echt zo met opzet – vanwege tv – of heeft ze het zo geleerd? Ik kijk niet veel tv maar weet wel wie die Sascha is. Ze praat inderdaad, hoe noem je dat zo mooi (maar is niet mooi), ‘geaffecteerd’!

      2. Ik geloof niet dat ze het bewust doet. Heel veel mensen, en in mijn beleving vooral de generaties vrouwen na kinderen-voor-kinderen, hebben die lelijke r. Ik had al geaccepteerd dat de slappe r blijvend was, maar ik heb goeie hoop dat de rappers dat gaan ombuigen

  4. driedubbele “like”.
    In haar uitspraak van de z kan ze er ook wat van: zorg = zjoog, bijvoorbeeld.
    En gisteravond viel ze de directeur van de NS continue in de rede. Kan je wel, Sascha, een vraag stellen en dan proberen te voorkomen dat die vraag wordt beantwoord?!?. Dit soort storingen irriteren me meer dan de storingen bij de NSD.

  5. Die ergernis deel ik totaal niet. Ik vind haar een uitgesproken prettige verschijning, erg leuk om naar te kijken, precies goed gekleed, goed van dictie, juist van toon.
    Piekfijne nieuwslezeres, ik hoop dat ze lang mag blijven.
    Plat praten zoals die rapper: gadver.
    Er wordt de godganse dag al plat gepraat op radio en tv, niet om aan te horen. Praat je soms zelf plat? Dat zal het wel wezen.

    Wel was ik indertijd blij dat die misselijkmakend lelijke en altijd stotterende hoe-heette-ie-ook-alweer Francofiele kwal bij het nieuws verdween.
    O, gelukkig, ik ben z’n naam al vergeten, nu dat vreselijke beeld, en die neusstem nog uit m’n hoofd kwijt zien te raken.
    Leve Sascha!

    1. Ha, een prachtige reactie ๐Ÿ™‚
      O, maar ik vind haar verder een prima verschijning hoor. Alleen haar uitspraak van het Nederlands vind ik verschrikkelijk.

      1. Goed zo, lokale uitspraken zijn alleen maar leuk (zelfs Gooise ๐Ÿ˜‰ ),
        alleen begin ik overvoerd te raken van de platte en grove jeugdtaal van tegenwoordig, maar dat helpt wel om minder en minder tv te kijken, terwijl 95 % van de radiozenders ook afvallen, wat heel veel tijd oplevert voor de echt prettige dingen des levens!

  6. Ejjjg gjjjappig! Toch mocht ik Sascha graag. En ik moest eerlijk gezegd ook lachen om dat “interview” met die NS pief, sorry. Er is trouwens nog een ergere R, namelijk de H. Mocht je er ooit eens op stuiten, het is de bedelactie om donoh te wohde. Jaofnee.nl. Op de radio. Vreselijk. Ik vind je blog erg leuk, ik ga je volgen!

    1. Dankjewel Corline ๐Ÿ™‚
      Wat die slappe r betreft heb ik mijn naam ook niet mee. Denk aan die vreselijke reclame waarin Mark Tuitert zo’n zogenaamd gezond chocoladereepje mag delen met zo’n zelfingenomen tuttebel…

Geef een reactie

