Waar genomen

Rond de zomervakantie hoor of lees je vaak dit: Jaap neemt de zaken waar tijdens Kees’ vakantie. Of: Henk neemt Piet waar tijdens zijn afwezigheid.
Dit moet je niet al te letterlijk nemen natuurlijk, als met zoveel dingen die we zeggen. Taal is daar natuurlijk helemaal niet voor bedoeld. Henk gaat Piet heus niet achterna reizen om hem een beetje gade te slaan. Evenmin gaat Jaap alleen maar kijken en luisteren naar de manier waarop Kees’ zaken gaan tijdens zijn vakantie. Er wordt ook verwacht dat Jaap ingrijpt of aan stuurt wanneer het nodig is. Alhoewel het in de praktijk toch meestal blijft bij het houden van het oog in het spreekwoordelijke zeil.

Met het werkwoord waarnemen is sowieso iets aan de hand. Bij vervoeging valt het uit elkaar als een slechte relatie. Bijvoorbeeld: Ik nam waar. Hoe zit dat überhaupt? Wat zijn de grammatikale wetten hier? Stofzuigen is ook zo’n werkwoord. Is het nou “ik heb stof gezogen” of “ik heb gestofzuigd”? Ik zeg zelf altijd expres het laatste, omdat ik een principieel mannetje ben. Nu weer terug naar dat waarnemen. In de kantoorsfeer schuilt daar een sexuele intimidatieadder onder het anti-statische tapijt. Alleen notoire sexisten of naïve taalklunzen schrijven dat zij hun collega waar hebben genomen.

2 comments

  1. Vlgs Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal:
    waarnemen: overgankelijk werkwoord;
    neem waar, nam waar, heeft waargenomen
    stofzuigen: stofzuigde, heeft gestofzuigd
    Simpel toch?
    ‘Goeiesmorgens deze morgen Edgar, hi hi hi.’
    ‘Goeiesmorgens Jos, wat ben jij vrolijk deze morgen?’
    ‘Hi hi hi, jaaaah Edgar, hi hi hi, ik moet steeds denken aan gistermiddag, net na kantoortijd Edgar!’
    ‘Wat dan Jos? Heb je iets spannends beleefd of zo?’
    ‘Hi hi hi, jaaah Edgar, ik heb gezien dat juffrouw Janny met Storm stond euh.. te stofzuigen, zeg maar!’
    ‘Is dat dan zo bijzonder, Edgar? Het kantoor wordt toch altijd door juffrouw Janny gestofzuigd?’
    ‘Ha, hi hi, nee, ja, Jos, ze stond (kijkt schichtig om zich heen) met Storm te euh.. zuigen.’
    ‘Samen aan de stofzuiger, bedoel je?’
    ‘Hi hi hi, neeh Jos! Zónder stofzuiger!”
    (Jos kijkt verward naar Edgar, hangt dan zijn jas op).
    ‘Dat kán toch helemaal niet, Edgar, stofzuigen zonder stofzuiger, ik zie Storm daar al staan, ha ha, nee…’
    (Jos kijkt naar de deur van het keukentje, loopt langzaam naar
    zijn bureau en gaat langzaam zitten, Edgar kijkt hem grijnzend aan)
    ‘Edgar, oooohhh… nee tóch… juffrouw Jánny? en (fluistert) Storm?’
    ‘Hi hi hi Jos, moet je misschien eerst een lekker bakje koffie?
    Moet ik juffrouw Janny roepen of zal ik haar waarnemen?’

    1. Mooi, dan heb ik het altijd intuïtief goed gedaan.
      En dat fragmentje van Debiteuren Crediteuren past er perfect bij. Prachtige aanvulling. Bedankt!

Geef een reactie

