In de stemming

Morgen mag het weer. Met uiterste precisie zal ik trefzeker mijn stem laten gelden. Ik stem de laatste tijd zo vaak, dat ik het al met mijn ogen dicht kan. Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat ik het potloodpuntje op goed geluk met mijn ogen dicht op het stembiljet laat vallen. Stemmen is een ernstige zaak waarover ik geen grapjes duld. Ik heb ook geen begrip voor mensen die zeggen dat ze niet gaan stemmen. “Ik stem blanko”, zeggen ze stoer. Schei toch uit zeg! Je leeft in een maatschappij waarin het volk haar vertegenwoordigers van de wet mag kiezen. Niet kiezen staat wat mij betreft gelijk aan onverschilligheid tegenover die wetten. En kom niet aan met “waarom zou ik nog moeite doen, want de laatste tijd blijft er geen kabinet de volledige termijn overeind”. Wees blij dat wanregeringen in ons land vanzelf uit elkaar vallen in plaats van dat ze ons eindeloos blijven tergen. 

Morgen ga ik opgetogen naar het stemlokaal en laat mijn stem trots gelden. Het mag weer. Ik ben er helemaal voor in de stemming.

2 comments

  1. ik begrijp je verontwaardiging en ik geef je groot gelijk,
    maar er is natuurlijk wel een goede reden dat een hoop kiesgerechtigden
    hun vertrouwen in de politiek in het algemeen zijn kwijtgeraakt…en met elk jaar nieuwe verkiezingen krijg je dat vertrouwen niet bepaald terug, al mag je dan ook blij zijn dat het slechtfuntionerende kabinet gevallen is…

    vandaag heb ik er de hele dag tegenaan gehikt en ik zal mijn stem niet in de prullenbak gooien, maar dat komt omdat het verstand heeft gezegevierd:)

    1. Ik had geen vertrouwen meer in de zittende politiek, maar ik hou een rotsvast vertrouwen in democratie. En verstand regeert, Assyke. Hardstikke goed dat jij ook je stem hebt laten gelden.

Geef een reactie

