Oranje teiltje?

De laatste tijd worden we op radio en TV dood gegooid met een, naar mijn smaak nogal wansmakelijke reklame-campagne van de ING. Met de volgende patriotische leus probeert de ING nieuwe klanten te lokken: “ING is Oranje, Oranje is ING”. Op zich heb ik geen moeite met de associatie van ING met Oranje. Van mij mogen ze. Vooral bij de tweede helft rijzen mij de haren ten berge.

Ik stoor me dus met name aan dat “Oranje is ING”. Jakkes. In drie luttele woordjes wordt even gesuggereerd dat datgene waar wij Nederlanders voor staan allemaal samen komt in een financiële instelling. Dat zeggen ze niet letterlijk, maar suggereren ze met “Oranje”, wat onze volkskleur is. Met “Oranje” doe je een beroep op de vaderlandsliefde in de Nederlander. Toch? Als je het dan hebt over een bank met ideeën…

Op mij werkt dit spotje dus volkomen averechts. Of krijg je als klant ook een mooi oranje ING-teiltje?

Geef een reactie

