We hebben het wel eens over onthaasten. Je kan ook niet alsmaar door jagen. Dan loop je jezelf alleen maar voorbij en staat je langzame zelf naar het gejaagde achterhoofd van je haastige zelf te kijken.

Maar ik heb het nu maar eens even over ontbozen. Je kunt niet alsmaar boos zijn. Ik lijk de laatste tijd wel voortdurend boos te zijn. Mijn tenen zijn veel te lang en mijn lontje is te kort. Mijn leven is ook veel te kort voor al die onzinnige boosheid. Even wat voorbeelden van onzinnige boosheid: ik word boos als de kinderen teveel hagelslag op brood doen (“ja maar papa, ik kán het gewoon niet zo goed en dan schiet er steeds teveel uit”), als ze steeds hetzelfde deuntje neuriën (ja maar papa, ik krijg het liedje niet uit mijn hoofd), als ze te hard stampen op de trap (ja maar papa, ik struikel steeds), als ze de bordjes scheef in de vaatwasser zetten (ja maar papa, de bordjes vallen steeds vanzelf scheef), als ze de koelkastdeur twee tellen te lang open laten staan (“ja maar papa, ik kreeg het melkpak niet in de deur”), als ze deuren te hard achter zich dicht kwakken (“ja maar papa, de deurklink gaat zo moeilijk”). 

Kortom: ik moet ontbozen. Dat zei ik vanavond nog tegen mijn dochtertje. Op haar ben ik wel het allermeest onzinnig boos. En weet je wat ze zei? Het was te schattig, echt. Ze zei: “Papa, ik begrijp het wel hoor, vier kinderen opvoeden is ook wel heel zwaar denk ik”. Op zulke momenten barst ik van de spijt en wil ik nooit meer boos worden.

Er is een verband met haast natuurlijk. Door gejaagdheid daalt je geduld tot onder nul. En een laag geduldpeil zorgt ervoor dat mijn bloed al op kamertemperatuur aan de kook raakt. Dus ik moet vooral ook toch maar onthaasten. Relax papa, relèèèèèx. Alles loslaten. Ik zou er volgens mijn vrouw versteld van staan hoe weinig er allemaal misgaat als ik niet op alles loop te letten. En ik zou er versteld van staan hoeveel energie het oplevert. Snap ik allemaal best wel. Maar ik heb last van chronische kramp in mijn geduld waardoor ik niet kán loslaten. Zie je wel, het ligt niet aan mij…

