Hoe te bloggen (of niet)

Er is me een nieuw soort trendje opgevallen in de blog-o-sphere (kan iemand me vertellen wie dat stomme woord heeft bedacht, dan was ik hem even zijn oren): het doorhalen. Heel interessant. Het heeft zo te zien de volgende functie: iets zeggen, maar daar maar half achter staan. Je veroorlooft je daarmee dus iets te zeggen dat je niet (echt) meent of niet letterlijk zo bedoelt, dus haal je het en plein public door.

Eigenlijk geef je in het openbaar dan toe dat de doorgehaalde tekst een onbetrouwbare uiting van je is. Het huidige regeerakkoord zou dus grotendeels doorgehaald moeten zijn. Oeps! Wat zeg ik nu toch weer, gelukkig kan ik het doorstrepen! Doorstrepen is de blogger-manier voor het quasi-beschaamd je hand voor je mond houden bij een welgemeende ontdeugende uitspraak.

Dat is althans mijn analyse. Dus ik geloof dat ik het snap. Maar ik begrijp het alleen niet. Waarom zou je iets willen overbrengen waar je niet geheel achter staat? Bloggen bestaat uit schrijven en schrappen. Dat doorhalen is, als je het mij vraagt, ofwel een verkapte vorm van valse bescheidenheid ofwel een uiting van onzekerheid. Daarom is mijn bescheiden mening en advies: Doorhalen is voor sukkels, doe het niet!Doorhalen is te gék! Het voegt écht iets toe aan je blog!

Update: Naar het schijnt, leef ik onder een rots. Dat heb je ook met al die zwerfkeien hier in Drenthe. Dat doorhalen blijkt in de blog-o-sphere (ooit in de blog-oertijd door een Amerikaan bedacht) al jaren in gebruik te zijn. Ik ben een trage trendspotter, zo blijkt. Ik stel mijn mening dan een beetje bij: doorhalen is zooooo 1995!Doorhalen is heel hip! Doe het ook!

8 comments

  1. Doorhalen is een vorm van smalen.
    Ik scheld iemand uit maar haal het door, dan heb ik het toch geschreven, weer doorgekrast en dan kan niemand me betichten van onbetamelijke woorden.
    Dat is volgens mij de enige reden om door te halen, terwijl je het ook gewoon weg kunt halen. maar, misschien zie ik het fout.

    1. Dat lijkt mij ook de enige reden, maar zo wordt het door diverse bloggers die ik volg niet gebruikt. Maar ik blijf ze gewoon lezen hoor. Ik haal zelf door wat van toepassing is 😉

  2. Man, je bent wel een beetje laat hoor.
    GeenStijl is volgens mij met doorstrepen begonnen en het is al jaren (zeker zo’n 10 jaar) oud.
    Maar jou valt het nu pas op…
    Ook het woord blog-o-sphere is vanuit het begin van de blogtijd uit Amerika overgewaaid en inmiddels hopeloos outdated.
    Als blogger wordt wel verwacht dat je beetje up to date blijft.

Geef een reactie

