Gezien uw leeftijd…

Vanmiddag zat ik weer eens in de stoel van de orthoptist. En omdat ik een geëmancipeerde man ben (‘k zit al jaren onder de plak van een hoog opgeleide vrouwelijke wetenschapper), zeg ik niet dat het een orthoptis-te is. We zeggen immers ook geen artse. Wel diëtiste, visagiste, politica en boerin. De emancipatie heeft nog wel een weg te gaan dus, maar dat terzijde.

Ik zat dus bij de orthoptist. Dat is een paramedicus die precies (veel nauwkeuriger dan een opticiën) kan meten hoe goed je ogen functioneren. Om te beginnen scheen ze eens fijn met een fel klein lampje in mijn ogen. Ik zie er nu nog steeds vlekjes van. Ook moest ik lettertjes en cijfertjes van de muur lezen terwijl ze diverse lensjes voor mijn ogen hield. Na een tijdje was ze eruit. Ze pakte zo’n model-oog om mij aan de hand daarvan uit te leggen wat haar conclusie was. Dat oog haalde ze uit elkaar om mij te laten zien wat er met mijn ogen mis is.

“Om de lens zit een kringspier die de lens boller en minder bol kan maken. Als de kringspier ontspant wordt de lens minder bol, zodat je in de verte scherp ziet. Om dichtbij scherp te zien moet de lens boller worden, zodat de kringspier dus moet aanspannen. Snapt u?”. Ik knikte dat ik het snapte. “Nu is er met de werking van uw ogen niet zoveel mis, maar gezien uw leeftijd…”. En toen luisterde ik nog maar half. Ik ving nog iets op over verziendheid en wist al genoeg: ik takel af. Het is officieel. En dat in midlife! Ik heb onderweg naar huis terug maar snel wat folders gehaald bij een sportwagendealer en een motorfietsenzaak.

10 comments

  1. Voor mij is er niets mis met wetenschapsters. Uit eigen ervaring weet ik wel dat het terugbrengen van overmatige suikerinname het zicht flink kan verbeteren. Dwz ik dronk voorheen teveel frisdrank met suiker en ook in de koffie en thee gaat suiker, maar dan per liter veel minder. Vanwege een levertest mocht ik een tijdje geen suiker gebruiken en toen ging mijn zicht er flink op vooruit. Dat suiker invloed heeft op de oogspieren is nog beter te merken bij mensen met behoorlijke diabetes.

    1. Hmm, ik ben wel een ongelooflijke zoetekauw. Noten en pompoenpitten eten schijnt ook goed voor het gezichtsvermogen te zijn. Ik eet nu iedere ochtend minstens 3 boterhammen met zoet beleg. Misschien maar overstappen op een dagelijks muesli-ontbijt met veel nootjes en pitjes…

    1. ’t was nog net onder de +1 per oog. voorlopig moet ik nog maar even op “eigen kracht” blijven lezen en als de oogjes moe worden gewoon even stoppen met lezen…
      Maar toch, dat “gezien uw leeftijd” gaf me wel even een klein midlife crisis momentje 😉

  2. Oh, ik wist niet eens dat zo’n beroep bestond.

    Dat wat xmaar zegt over suiker herken ik niet. Ik gebruik al 8 weken geen suiker, en daarvoor was ik ook niet zo heel erg suikerrijk.
    En ik zie nog steeds net zo slecht als toen ik 3 was (of 4) toen ik mijn eerste bril kreeg. Sindsdien slaap ik zelfs met een bril op om mijn dromen beter te zien.

    Als ik jou was zou ik maar voor een sportwagen kiezen, een motorfiets als je slechtziend bent is lastig hoor, een leesbril om de borden te zien valt ook niet mee.

      1. Ach so.
        Ik zocht naar een hier in de stad. Kom ik bij het UMCG.
        En daar was ik al met ingewikkelde testjes waar zij zelf niets van snapten dat ik geen tijger in een kooi kreeg, en geen auto in een garage. Dat is gewoon een hersenafwijking. dus aan een orthoptist heb ik ook al niets, dat blijft voor mij de wereld dubbel zien zonder diepte.

Geef een reactie

