Onverdraagzaam in 10 stappen

Als je een rolmodel zoekt voor verdraagzaamheid, kijk dan maar niet naar mij. Ik ben – vooral thuis – ongeveer zo verdraagzaam als Bokito, maar misschien zou Bokito zelfs een rolmodel kunnen zijn voor mij. Met verdraagzaamheid worstelde ik al eens eerder, en vroeg of het boekje “verdraagzaamheid voor dummies” al bestond. Voor zover ik kan zien bestaat het nog steeds niet. Zal ik het dan maar gewoon zelf gaan schrijven? 

Dan doe ik me gewoon voor als een door schade en schande self made verdraagzaamheids-guru en schrijf mezelf wijs. Misschien moet het dan geen “voor dummies”-boek zijn, maar zo’n lekker concreet stappenplan: “Verdraagzaamheid in 10 stappen”. En als ik het boek af heb, ben ik de verdraagzaamheid zelve en mag ik me terecht guru noemen. 

Je hoort vaak dat de schrijvers van dergelijke boeken juist meestal het tegenovergestelde zijn van hetgeen het boek met de lezer beoogt te bereiken. Ooit hoorde ik eens deze treffende uitdrukking: Onderaan de vuurtoren is het donker. Die gaat dus erg vaak op, is mijn ervaring. Maar dan heb ik de oplossing! Ik draai licht en donker gewoon om. Mijn boek krijgt de titel: “Onverdraagzaam in 10 stappen”.

Kortom: ik kruip in de huid van ’s werelds meest onverdraagzame personen en verzamel al hun levenslessen over hoe je een succesvolle, intolerante hork wordt. Als ik het boek af heb, straal ik één en al intolerantie uit, maar ben ik stilletjes verdomd verdraagzaam. Ook overweeg ik het voorwoord te laten schrijven door een rolmodel in onverdraagzaamheid. Een niet nader te noemen rechtse politicus met fout kapsel of zo. Dat boek verkoopt vast ook nog eens veel beter dan haar inverse.

7 comments

  1. Het zou mij niet verbazen als Bram Bakker je al voor was.
    Die heeft al boekjes als: nee zeggen kun je leren. Beter eten kun je leren, dus beter verdragen zal hij ook wel geschreven hebben.
    Al geloof ik dat hij Ja zeggen kun je leren nog niet heeft gemaakt.
    Misschien is hij ook wel een ras intolerant persoon die alleen de mens het negatieve wil aanleren. Nee dus.

    1. verdraagzaamheid is in mijn persoonlijke beleving vooral heel weinig “nee” zeggen. Wat niet betekent dat je dan dus overal ja op moet zeggen. Verdragen doe je volgens mij vooral zwijgzaam en geduldig. Er is ook een duidelijk verband tussen verdraagzaamheid en innerlijke rust. Rationeel snap ik dat. Ik geloof dan ook stellig dat je verdraagzaamheid kunt leren. Dus ik ga eens buurten bij Bram. Dank voor de tip!

  2. Gewoon lekker doen, Mark, een boek schrijven om onverdraagzaamheid te bevorderen! 🙂 Wedden dat men daar heeeeel verdraagzaam van wordt?! Eindelijk?

      1. Ha, dat is nog eens fijn, geen financiele bedoelingen!
        Als je maar je eigen gedachten blijft gebruiken en niet die van BB (ik ben geen fan van hem, maar hij is minder erg dan Diekstra)

Geef een reactie

