Handgezaagde kam? Who cares?

handgezaagde kamOp het plankje onder de badkamerspiegel ligt zo’n chique uitziende, bruin gemêleerde kam van het merk “Zenner” die je bij elke drogist kunt kopen voor een paar euro. Er staat in gouden lettertjes op dat ‘ie handgezaagd is. En gisteravond, bij het tanden poetsen, dacht ik bij het lezen ervan ineens: “ja, en? dus?” en ook: “is het überhaupt waar?”

Even googlen levert niks op behalve een heleboel links naar producten voor kappers. Als ik op de website van Zenner kijk zie ik dat je kammen in allerlei kwaliteiten hebt, waaronder handgezaagde.

Maar zijn dat dan betere kammen dan machinaal gezaagde kammen? Ik neem maar aan van wel, omdat het zo expliciet vermeld wordt. Maar waarschijnlijk is het maar schone schijn. Hier zou de Keuringsdienst van Waarde es een aflevering aan moeten wijden. Ik zal het ze eens vragen. Of weet jij hoe het zit?

8 comments

  1. Geen idee, maar het idee dat ie handgezaagd is heeft toch wel iets. Het moet met een heel fijn zaagje gebeuren. Lijkt me nog een heel werk, en dat voor een paar euro.

  2. Waarschijnlijk is het niet waar, maar het klinkt wel leuk toch? Dit is inderdaad echt een onderwerp voor de Keuringsdienst van Waarde. Ik zie al voor me hoe ze zo’n fabriek binnenkomen waar mensen met de hand kammetjes zitten te zagen.

  3. Handgezaagd is nog maar de vraag, maar (machinaal) gezaagd sowieso! Je kan zien aan de binnenkant van de tanden dat het uit 1 stuk plastic is gemaakt en glad gevijld is, en niet dmv een mal gemaakt is. Bij normale kammen zie je nog de naden aan de binnenkant, welke een stuk meer beschadigend zijn voor je haren omdat er geen glad oppervlakte langsgaat als je telkens kamt! Je haren zijn opgebouwd uit keratinevezels die langzaam kapot kunnen gaan door mechanische stress! Naden werken namelijk bijna als een soort ‘schraper’. Maargoed, zolang je geen lang haar hebt (voorbij taille), is een dergelijk gezaagde kam niet zo nuttig, de schade is dan verwaarloosbaar. Zo een kam is in de eerste plaats vooral een fancy luxe product.

  4. Voor de goede orde. Alle kammen die niet handgezaagd zijn heb ik geen interesse in. Het liefst heb ik nog een houten kam. Zeker voor mijn baard!Handgezaagde kammen worden na het zagen gepolijst (de wat duurdere tenminste, zoals die van ” Kent” en dergelijke. Zo haal je dus geen schuurmachine over je (baard)haren, maar supergladde tanden, zodat je je haren tot terminale lengte kunt laten doorgroeien, zonder dode punten en afbrekende haren. Zorg wel dat je de tandwijdte hebt die bij je haar past!

    1. Kijk, weer wat geleerd. Bedankt! Mijn baard groeit meestal niet voorbij de lengte van 0.5 cm. Dus die kam ik nooit. Soms, als ik diep nadenk, zou ik willen dat ik mijn baard had laten groeien zodat ik eraan kon plukken.

Geef een reactie

