Maar een mens

Het is volgens mij altijd goed om te beseffen dat we maar een mens zijn. Wij beseffen dat we ons kunnen vergissen. Dieren hebben dat besef niet, denken we. Onze huiskat denkt bij een mislukte jacht toch niet: tjonge, heb ik me daar even in de snelheid van die muis vergist! Maar de kans is groot dat ik mij ook daarin wederom vergis. Daar hou ik bewust rekening mee omdat ik ook maar een mens ben. Ik weet niet wat er in de kop van een kat omgaat na een mislukte jachtpoging. Ik ben immers geen kattenfluisteraar, alhoewel…

Maar een mens dus. De “maar” is om te voorkomen dat ik mezelf als bovenmenselijk beschouw. Niet dat ik dat vaak doe, maar ik heb mijn momentjes van megalomanie waarbij ik de mensheid wel lijk te ontstijgen. Mijn ego is nogal bovenmaats. De “maar” houdt mijn benen dan aan de grond en zorgt voor mijn aarding.

Maar een mens. Eigenlijk past de bescheidenheid van de “maar” niet. De mensheid zet de wereld naar haar hand. De mensheid overwint de zeeën. De mensheid vliegt naar de maan. De mensheid heeft wetenschap. De mensheid heeft massavernietigingswapens. De mensheid heeft bio-industrie. De mensheid ontregelt het klimaat. En in al haar bescheidenheid gelooft de mensheid ook in oppermachtige wezens die hen stuurt en behoedt. Die mensheid toch.

Gek, we hebben het eigenlijk nooit over de virusheid, insectheid, visheid, vogelheid, reptielheid of katheid. Waaraan moet een organisme eigenlijk voldoen om heid-waardig te zijn? In staat zijn tot dit soort filosofische overpeinzingen? Zich ervan bewust zijn dat het zich kan vergissen? Ik verzin ook maar wat, want ik ben ook maar een mens.

6 comments

  1. Zo bedoelt men met misdaden tegen de mensheid hetzelfde als misdaden tegen de menselijkheid, terwijl er juist weer geen massavernietigingswapens zijn die aan de menselijkheid behoren.

    In die lijn is katheid hetzelfde als kattigheid, een dier dus met een geheel eigen criterium. Denk hierbij ook aan kattenkwaad en kattenliek.

  2. Je zou je moeten verdiepen in het pinguindom. Die beesten gaan allemaal dicht tegen elkaar staan om zo de kou te overwinnen. Er is daarbij een vorm van roulatie, zodat de binnensten niet oververhit raken. Om beurten bewaken mannetjes en vrouwtjes hun ei. Zonder streepjescode weten ze elkaar te onderscheiden, zodat een mannetje niet zomaar het ei van een buurvrouw uitbroedt. Duidelijk een complexe sociale toestand en aangezien ze daar weken kunnen staan hebben ze ruim de tijd voor contemplatie. Het kan niet anders of ze bedenken van alles. Mogelijk hebben al tientallen het schrift uitgevonden, maar daarna ook bedacht dat je daar niets aan hebt omdat de inkt in die omgeving zal bevriezen. ;-

  3. De mensheid kent een evenknie: de godheid. Die heeft hij zelf bedacht om de andere wezens te bewijzen dat zij zoiets niet kunnen. (Maar er bestaat een mensenstam, diep in het Amazonewoud, die absoluut niet gelooft.) “Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten”, schreef Willem Kloos. Brutalen hebben de hele wereld.

    1. Ik dacht dat ze alleen de halve wereld hadden, die brutalen. Tot nog toe nam ik in ieder geval wel genoegen met de helft. Ongelooflijk ook dat er mensen zijn die absoluut niet geloven. Diezelfde mensen zouden dat dan dus ook niet geloven. Een contradictio in terminis geloof ik.

Geef een reactie

