Vertraging?

Het woord vertraging heeft deze week een nieuwe betekenis gekregen. Het is ineens een synoniem geworden van “achterstand”. Onze overheid trekt 8.5 miljard euro uit om het wegwerken van de corona-achterstand in het onderwijs te financieren. Een schooldirecteur die daarover werd geïnterviewd wilde liever niet spreken van een achterstand, maar liever van een vertraging. Dit verbaast mij zeer. Een vertraging is niet hetzelfde als een achterstand, maar veroorzaakt die. Als Max Verstappen om wat voor reden ook vertraagt loopt hij een achterstand op. Dan moet er simpelweg dus harder worden gereden.

Onderwijs mag je natuurlijk niet vergelijken met de Formule 1. Als gevolg van corona is het onderwijs vertraagd. Het ging allemaal moeizamer. Snap ik. Daardoor hebben leerlingen achterstanden opgelopen. Die achterstand verschilt per school, per wijk, per leerling. Er is niet één universele achterstand die met één landelijke maatregel kan worden ingehaald. De achterstand “vertraging” noemen is de aandacht afleiden van de achterstand. Het leidt tot de verleidelijke gedachte dat we dan maar even gas moeten geven de komende tijd. Het is de aandacht afleiden van het feit dat er heel veel individuele achterstallige aandacht per leerling is ontstaan. Daar moet dus die 8.5 miljard aan worden uitgegeven. Haal het in hemelsnaam niet in je hoofd om het uit te geven aan dure cursussen voor leerkrachten waarin ze leren hoe ze extra gas moeten geven.

6 comments

      1. Velen zullen het met je eens. En, je kunt altijd proberen. Niet geschoten… Stuur als ingezonden brief naar de kranten. Twitter. Volg politici op Inst en plaats het daar.

  1. Mooie beeldspraak!

    Mag ik hier mijn zorgen uitspreken over het lerarentekort?
    Met voldoende gekwalificeerde leerkrachten kunnen de scholen prestaties leveren. Goed onderwijs op maat voor elke individuele leerling is altijd nodig.

    Stille groet,

  2. Ik vermoed dat de mijders van het woord achterstand bang zijn dat het net zo gezien word als achterstandswijk. Toch denk ik dat de kindereb in die wijken zwaarder zijn getroffen. Het was daar al moeilijker om aan leerkrachten te komen. De huizen zijn kleiner en gehoriger om er goed thuis te kunnen werken/leren. En de ouders hebben zelf minder geleerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s